De gezonde keuze versus de gezondste keuze

De gezonde keuze versus de gezondste keuze. Hmm, dat klinkt gek. Gezond versus gezondste? Zoals ik in het artikel “Vijf ‘onverwachte’ calorieënbommen” al schreef, krijgen we op een gemiddelde dag soms (onbewust) meer calorieën binnen dan gepland. Daarmee wil ik niet zeggen dat de keuze met de minste calorieën per definitie een gezonde keuze is. “Gezond zijn” gaat over veel meer dan alleen zorgen dat je niet buitensporig veel meer calorieën binnen krijgt dan je verbrandt. Denk aan alle vitaminen, mineralen en overige bouwstoffen die je lichaam nodig heeft om ervoor te zorgen dat jij optimaal kunt functioneren! Maar hoe zorg je dan toch dat je keuzes maakt die passen in een gebalanceerd dieet? In dit artikel lees je over drie “afwegingen”; het product met de meeste voedingstoffen versus het product met de minste calorieën.

Sappen en smoothies versus frisdranken

Wanneer je mij zou vragen om in de supermarkt een gezond drankje te pakken, dan pak ik waarschijnlijk een smoothie of een sapje (of een flesjes water natuurlijk, haha). Logisch! Geperst fruit: stampvol vitamientjes! Ik denk dat we allemaal een flesje cola zouden laten staan. Sterker nog: in ons hoofd zou opkomen dat we de frisdranken in ieder geval links moeten laten liggen. Het grappige is dat een gemiddelde smoothie per 250ml ongeveer 135 kcal bevat (30g koolhydraten, waarvan 28g suikers) en dat 250ml Coca Cola “slechts” 102 kcal bevat (26g koolhydraten, allemaal uit suikers). Belangrijk onderscheid zit hier in het feit dat in een smoothie vaak geen/weinig toegevoegde suikers zitten. Vrijwel alle suikers in een glas cola zijn toegevoegde suikers.

Maaltijdsalade versus Big Mac

Wanneer ik een van jullie op pad zou sturen om een gezonde lunch te halen in de stad, dan kom je hoogstwaarschijnlijk eerder terug met een salad bowl dan met een hamburger van de McDonald’s. Logisch: salade = healthy en fastfood = slecht voor je, toch? Hoewel ook hier het principe geldt dat de “groenere” (lees: de salade) optie de meest vitamines en mineralen bevat, schrik je ongetwijfeld van het aantal calorieën dat je naar binnen werkt wanneer je een maaltijdsalade eet. Een voorbeeld: de AH  Maaltijdsalade gerijpte geitenkaas bevat 585 kcal (34g vet, 41g koolhydraten, 27g eiwitten). Ter vergelijking, de iconische Big Mac bevat “slechts” 502 kcal (25g vet, 42g koolhydraten, 26g eiwitten); bijna 100 kcal (die vrijwel volledig uit vetten komen) minder dan de maaltijdsalade van de appie! Ook hier een belangrijke nuance: die paar blaadjes sla en plankjes augurk bevatten natuurlijk bij lange na niet zoveel bouwstoffen als de groentes in de maaltijdsalade.

Avocado sandwich versus toast met Nutella

Het is bijna weekend, dus tijd om na te denken over je zondagmorgen-ontbijtje. Heerlijk om af en toe even de tijd te nemen voor het klaarmaken van een lekker havermoutje, zelfgemaakte pannenkoeken of een heerlijke sandwich. In het artikel “I LOVE FATS!” schreef ik over het belang van gezonde vetten. Eén van de producten die veel gezonden vetten bevat, is avocado. Heerlijk om in bijvoorbeeld een salade te verwerken, maar ook erg lekker op brood. Echter, avocado’s zijn ontzettend calorierijk! Mocht je dit over het hoofd zien, dan zorgt je groene vriend zomaar voor een overschot aan calorieën. Ter illustratie: een sandwich met wat kipfilet, avocado (+- 50g) en ei bevat al gauw 450 tot 500 kcal. Twee geroosterde, volkoren boterhammen met Nutella “kost” je slecht 275 tot 300 kcal. Disclaimer: eventuele thee- of eetlepels Nutella, die je uit de pot eet, zijn niet inbegrepen 😉

Ik hoop dat dit artikel je aan het denken heeft gezet! Fitness, gezond eten en alles wat daar bij komt kijken, gaat veelal over bewustwording. Heb je meer vragen over het maken van gezonde keuzes (als onderdeel van je voedingspatroon), dan raad ik je aan je contact te leggen met een diëtist of voedingsdeskundige. Je kunt mij ook altijd een berichtje sturen, zodat ik je eventueel aan iemand in mijn netwerk kan koppelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *