Vijf ‘onverwachte’ calorieënbommen

Een aantal van jullie leest waarschijnlijk dit artikel en denkt: dit weet toch iedereen? Toch weet ik vrijwel zeker dat een deel ook denkt: dit meen je niet? Dit artikel is bedoelt voor die tweede groep! Een aantal “bommetjes” uit deze lijst herkende ik namelijk pas na een aantal jaren! Onder het mom van “een gewaarschuwd mens telt voor twee” deel ik deze tips nu ook met jullie. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat je de producten uit dit lijstje nooit meer moet eten. Echter, wees je bewust van wat je eet. Ieder pondje gaat door het mondje, toch?

1. Sauzen

Ik denk dat jullie allemaal wel eens genoten hebben van een good old Frietje Met. Nu is het inmiddels algemeen bekend dat mayonaise een dikmaker is en er zijn een hoop vetarme/gezondere varianten beschikbaar. Ook zijn rode sauzen, zoals tomatenketchup, vaak gezonder dan witte sauzen. Ik heb het hier alleen niet per se over sauzen die we zien als de partners in crime van onze favoriete frituur-snacks. Denk bijvoorbeeld eens aan de kant-en-klare pastasauzen die je in iedere willekeurige supermarkt kunt krijgen. De schappen staan er vol mee! Mocht jij binnenkort weer eens een pasta maken, zoek op internet dan eens naar recepten om zelf een pastasaus te maken. Weet je precies wat er in zit. Pro tip: maak een flinke pan van je favoriete saus en vries een deel in. Kun je er de komende tijd nog een paar keer van genieten.

2. Sappen en smoothies

Een glas water is gezonder dan een glas cola. De hamvraag blijft: is een groene smoothie gezonder dan een glas water? Hoewel een smoothie of een (verse) juice vaak bol staat van de vitamines en mineralen, zitten er vaak ook een hoop suikers (glucose) in; afkomstig uit het fruit en eventuele andere ingrediënten. Om die reden krijg je, soms zonder dat je het door hebt, altijd een hoop koolhydraten binnen. Daarnaast wordt vaak een zuivel product, zoals melk of yoghurt, gebruikt voor de smoothies. Ook daar zitten calorieën (voornamelijk vetten en eiwitten) in.

3. Boter en olie

Veel mensen die de calorieën van hun maaltijden tracken (dit doe je door je voeding in te voeren in een app als MyFitnessPal), vergeten vaak dat je een deel van de producten bakt in olie of boter. Hoewel je natuurlijk niet alle boter of olie op je bord schept, komt een deel altijd terecht in je recept. Eén eetlepel olijfolie bevalt al bijna 100 kcal (voornamelijk vetten). Wanneer je de olie uit de losse pols in de pan giet, voeg je al snel twee à drie eetlepels toe. Keep this in mind! 

4. Noten

Noten zijn een bron van gezonde vetten (onverzadigd), eiwitten, vitamines en mineralen. Hierdoor hebben ze een positief effect op de gezondheid van je bloedvaten! Een handje noten per dag (25-30gr) is dus hartstikke gezond, maar denk er wel aan dat je zoveel mogelijk ongezouten noten neemt. Probeer het wel bij een handje (oké, twee kan ook wel hoor) noten te houden, want noten zijn ontzettend calorierijk; 100gr willekeurige noten bevat al snel tussen de 600 en 700 kcal!

5. Cruesli

Cruesli is eigenlijk niets meer dan de “lekkergemaakte” (en daardoor helaas ook ongezondere) variant van muesli. De krokante bolletjes worden gemaakt door muesli met olie of boter en suiker, honing of een suikervervanger te bakken. Daardoor bevat 100gr cruesli bijna twee keer zoveel calorieën als 100gr muesli (260 kcal vs 440 kcal)! 

Ik hoop dat jullie iets opsteken van dit lijstje! Zoals gezegd is het helemaal niet mijn bedoeling om je te “verbieden” om bovenstaande producten nog te eten/te gebruiken. Echter, soms krijgen we onbewust meer calorieën binnen dan we denken! Ken jij nog meer “bommetjes in schaapskleren”? Laat het mij en de rest weten! 

3 gedachten over “Vijf ‘onverwachte’ calorieënbommen”

  1. Goed stuk, avocado’s en pindakaas zou je hier ook aan toe kunnen voegen. Ze zijn natuurlijk gezond zoals meeste mensen weten, maar wel vol calorieën dus toch een beetje op de portie letten

  2. Pingback: De gezonde keuze versus de gezondste keuze - Idavandekamer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *