Van Instagram je werk maken; kan dat?

‘Ida, krijg jij eigenlijk betaald voor je samenwerkingen?’ ‘Hoe kom je in contact met al die bedrijven waar je mee samenwerkt?’ ‘Het lijkt mij hartstikke tof om voor niets spullen te ontvangen!’ Ik krijg vaak vragen en opmerkingen over mijn Instagram en dat vind ik heel begrijpelijk. Het is een gekke wereld en ik verbaas mij ook wel eens over hoe alles in z’n werk gaat. De meest bizarre campagnes, bedrijven die alsmaar gratis spullen weggeven, de ‘influencers’ die product of diensten promoten. Hoe werkt dit nu allemaal? Ik wil jullie graag iets meer inzicht geven in deze ‘business’! Wie weet heb je er iets aan als jij ook meer uit jouw Instagram wilt halen.

 

Hoe word je groter op Instagram?

Om maar met de deur in huis te vallen: hoe krijg je meer volgers? Natuurlijk zijn hier al heel veel blogs e.d. over geschreven, dus ik wijd hier niet al te veel over uit. Mocht je hier meer over willen weten, dan adviseer ik je Google even te raadplegen. Het komt op het volgende neer: als je het eerlijk wilt spelen (dus geen volgers kopen), dan kost dit tijd! Natuurlijk heb je hier zelf wel invloed op; bijvoorbeeld door elke dag een mooie foto te plaatsen. Daarnaast kan je, door zelf actief te zijn op Instagram, meer traffic richting je eigen pagina genereren (deel likes en comments uit, maar volg ook mensen). Eventueel kun je ook met mensen ‘samenwerken’ die een grotere Instagram hebben. Wanneer zij jou taggen in een story of een post, breid je jouw bereik steeds verder uit. Daarnaast kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een recept te posten met een product van bedrijf X en misschien repost dat bedrijf jouw foto wel! Blijf wel vooral jezelf in dit proces; het moet geen vooral niet te geforceerd overkomen.

 

Hoe zorg je voor samenwerkingen?

Wanneer je al wat meer volgers hebt, kan het zijn dat bedrijven jou op Instagram benaderen middels een privébericht. Ik heb voor mijn Instagram een aparte mail aangemaakt, zodat bedrijven mij ook per mail kunnen bereiken. Ik vraag een bedrijf ook altijd om een verzoek tot samenwerking naar mij te mailen in plaats van dat alles via Instagram gaat. Dit zorgt voor een overzicht van alle lopende/afgesloten samenwerkingen  en zo verzamel ik alles op een plek. Daarnaast zijn er sites waar jij een profiel aanmaakt en waar je ‘solliciteert’ op campagnes. Vaak hanteren deze sites wel een drempel om je aan te kunnen melden (bijvoorbeeld het hebben van minimaal 2000 volgers). Voorbeelden van dit soort websites zijn:

 

 

Daarnaast zijn er ‘platforms’ waar je een profiel aanmaakt, zodat bedrijven jou kunnen benaderen. Je hebt onder andere:

 


Krijg jij altijd betaald voor samenwerkingen?

Ik moet misschien beginnen met het feit dat ik dit doe omdat ik het super leuk vind; Instagram is niet mijn belangrijkste inkomstenbron. Sommige samenwerkingen zijn betaald, andere niet. Als ik samenwerk met een bedrijf, doe ik dit 1) omdat ik het product/het bedrijf al ken en fan ben of 2) omdat ik het product/het bedrijf graag wil leren kennen. Vaak weet je bij bekende (grote) bedrijven wel ongeveer wat je van een product kunt verwachten. Bij nieuwe bedrijfjes is dit lastig. Als je net begint met je Instagram, dan krijg je niet snel betaald voor een samenwerking. De meeste samenwerkingen zijn in de vorm van een barterdeal: jij krijgt het product gratis en in ruil daarvoor post jij bijvoorbeeld een foto. In het geval van een betaalde samenwerking is het vaak zo dat je voor het plaatsen van een (of meerdere) foto(‘s) en/of story(’s) een bepaald bedrag krijgt. Het kan ook zijn dat het gaat om een langere samenwerking is en je meer content plaatst over een tijdsbestek van bijvoorbeeld een half jaar.

 

Dat was het dan: een kijkje in de keuken van de Instagram-wereld. Ik hoop dat jullie het tof vinden om hier iets meer over te lezen/leren. Mochten jullie willen dat ik inzoom op een bepaald onderwerp of dat ik andere topics behandel, dan hoor ik het graag!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.