Goede voornemen: de wekker om 06.00u

Wist je dat de CEO van Apple, Tim Cook, iedere ochtend om 03:45 uur opstaat om zijn mails te lezen, te sporten en rustig koffie te drinken voordat hij aan het werk gaat? Of dat Dwayne β€œThe Rock” Johnson elke dag om 04:00 uur in de gym staat? Natuurlijk zijn dit hele extreme voorbeelden, maar wie wil er nu geen voorsprong op de dag? Net iets meer tijd voor jezelf of juist eerder beginnen met je werk, je studie of wat er die dag ook op de planning staat. Je hoort steeds meer mensen die eigenlijk ook wel om 06:00 uur (of eerder) willen beginnen met de dag. Alleen een probleem: vroeg opstaan lukt niet helemaal. Natuurlijk is niet iedereen een ochtendmens, maar met deze 7 tips wordt het opstaan wel een stukje makkelijker.

1. Ga eerder slapen

Wanneer je eerder dan normaal wilt opstaan, moet je ook iets eerder naar bed. Dit is misschien een hele saaie tip, maar wel een hele logische en belangrijke. Het vroeger opstaan betekent namelijk niet dat je minder moet slapen. Bepaal hoeveel uur slaap je nodig hebt en houd hier rekening mee als je naar bed gaat. Ik weet bijvoorbeeld van mijzelf dat ik echt niet functioneer als ik minder dan 7,5 uur slaap heb.

2. Zorg voor ritme en regelmaat

Als je elke dag op hetzelfde tijdstip op staat, raakt je lichaam gewend aan dat tijdstip. Probeer dus ook iedere dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Wanneer je dit langer volhoudt, kan het zelfs zo zijn dat je vlak voor je wekker wakker wordt. In het weekend kan je eventueel een uurtje langer uitslapen, maar probeer zo min mogelijk van je ritme af te wijken. Geloof me: je weekend lijkt twee keer zo lang te duren als je ook dan gewoon voor 07:30 uur naast je bed staat!

3. Sta onmiddellijk op als je wekker afgaat

Blijven liggen en de snooze-knop gebruiken is echt een no go! Net als 5 wekkers zetten, allemaal om de 2-3 minuten. Ga gewoon rechtop zitten, klik je nachtlampje aan en wees een beetje streng voor jezelf. Eventueel kan je ook nog je wekker ver van je bed zetten, zodat je uit je bed moet om de wekker uit te zetten. Dit is alleen voor de mensen met weinig discipline πŸ˜‰

4. Laat het licht binnen

Doe zo snel mogelijk je gordijnen open, want licht stimuleert de aanmaak van dopamine en hierdoor krijg je meer energie. In de winter is dit een tikkie lastiger, maar volg dan tip 5.

5. Kom in beweging

Lichamelijke beweging gaat de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) tegen. Doe eens wat rek en strek bewegingen of enkele pushups. Dit hoeft niet lang te duren, maar je bent wel eventjes in beweging. Steeds meer mensen beginnen hun dag met Yoga. Wie weet is dit ook voor jou een manier om je dag goed van start te gaan!

6. Volg een ochtendritueel

Voor een optimale start, zou je bovenstaande tips mee kunnen nemen om te komen tot je eigen ochtendritueel. Een vast patroon dat je iedere ochtend volgt. Jouw routine kan uit allerlei dingen bestaan, maar doe vooral waar je je goed bij voelt. Nee, langer in bed blijven liggen behoort niet tot de opties. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld wat langer de tijd nemen voor het ontbijt, mediteren of schrijven.

7. Neem de tijd om te wennen

Je hebt de tijd nodig om aan een nieuwe gewoonte te wennen en zoals altijd is het begin gewoon het zwaarste. Wanneer je doorzet, zal het opstaan je na enkele dagen steeds makkelijker afgaan; dat weet ik zeker! Daarnaast ga je ook steeds meer profiteren van de extra uurtjes die je in een dag te besteden hebt en dus wordt het steeds makkelijker om deze gewoonte vol te houden.

Ik ben benieuwd of je wat aan de tips hebt! Laat mij weten hoe het gaat en of je eventueel nog een andere goede tip hebt.

2 gedachten over “Goede voornemen: de wekker om 06.00u”

  1. Hoi idavan πŸ™‚

    Ik herken me zelf in het snoozen knop in te drukken. Ik ben ook echt geen ochtend mens. Maar ga deze tips zeker een toe passen. Heb wel een vraag wat kan ik eten na het sporten. ??

    Gr Chris

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.